söndag 3 juli 2016

Ungdomsförfattare, lyssna upp!

Hejsan, kära ungdomsförfattare! Ni kanske undrar varför jag har kallat er hit, men det är någonting jag måste diskutera. Detta gäller givetvis inte er alla - endast de som känner igen sig bör känna sig skyldiga. Låt mig ställa en fråga: var har grammatiken tagit vägen?

Varför prioriteras det så lågt att det faktiskt är sällsynt att hitta en bok med oklanderlig grammatik? Jag förstår att misstag sker vid tryckning, korrekturläsning etc, men det jag talar om är inte tryckfel. Det är avsiktliga fel, exempelvis att använda dom istället för de eller dem, eller använda mej/dej istället för mig/dig. Kanske är det så att det svenska språket utvecklas och att det är jag som borde anpassa mig, men jag tror faktiskt inte det. Vad finns det för motivering till att det svenska språkets regler ska förändras? Vill vi att de och dem ska försvinna? Jag vill inte det, men desto oftare hittar jag dom i framför allt ungdomsböcker.

När jag började högstadiet lärde jag mig reglerna angående de och dem för första gången. Min lärare blev förvånad över att jag inte redan kunde dem, eftersom jag använde de och dem korrekt i mina texter. Anledningen till att jag skrev rätt utan att kunna reglerna var att jag hade läst många böcker där de använde sig av de och dem. När jag nu läser böcker med dom kan jag inte hindra mig från att bli upprörd. Varför?!

Jag betvivlar inte författarnas kompetens, de kan förmodligen reglerna, och även om de inte skulle kunna det finns det korrekturläsare och grundläggande grammatiklektioner. Det är inte problemet, jag bara undrar om någon skulle kunna ge mig en bra anledning till varför det har blivit så här. Då hade jag kunnat acceptera det. Nu verkar det bara så urbota dumt att man medvetet skulle låta framtidens generation förlora sin grammatik. I skolan måste vi använda korrekt form, så varför används det inte i böcker? Är ungdomsförfattare så nedlåtande att de inte tror att unga skulle förstå? Tro mig, unga vet att de och dem finns, vissa vet bara inte hur man använder dem på rätt sätt. Ge dem en knuff i rätt riktning istället för att förstärka motvinden.

Med vänliga hälsningar,
en illa berörd 15-åring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar